Jak dostat více zeleniny do jídelníčku? Krok za krokem, tyto rady vám pomohou!

Date:

Není to vždy jednoduché – pokud zelenina nebyla součástí vašeho pravidelného jídelníčku, pak ji tam zapracovat ze dne na den – to zkrátka nejde jako po másle. Pár triků ale může pomoci.

Se zeleninou vařte typicky zeleninová jídla – například špenát s vajíčkem, dušená brokolice, pečená dýně, jarní salát a podobně.

Je to častý problém – přestože kolem dokola z každé strany dostáváme informace o tom, že bychom měli konzumovat více syrové zeleniny a překládat ji porcemi ovoce, mnozí z nás nemají na tento typ stravy návyk. Často je to ještě horší s mladšími generacemi – mnohé děti odmítají zeleninu, jídelníček tvoří výsostně upravená jídla, případně polotovary a fast-foodové produkty. Jenže, v nějakém bodě našeho života často dospějeme k tomu, že se k zelenině (a také ovoci) musíme vrátit. Ať už jde o doporučení lékaře, dietologa, možná vlastní vstoupení do svědomí a snaha o zdravější, ale i udržitelnější jídelníček – motivací může být ledacos. Netřeba si však myslet, že všechno zvládneme z hodiny na hodinu, ze dne na den.

I odborníci ze společnosti Upfield (která má v nabídce množství produktů na rostlinné bázi) upozorňují, že zelenina je velmi důležitá, ale dostat ji do našeho jídelníčku (pokud ji primárně neobsahoval) musíme postupně. Důležité triky a tipy mají následující podobu:

  1. Po krůčcích

Ne skokem, ale krok za krokem – tak by se dalo shrnout, jak je třeba zeleninu zapracovat do vlastního jídelníčku. Přejít ze dne na den výlučně na rostlinnou stravu nemá smysl – efekt obvykle bývá, že se vám podobné jídlo znechutí a vrátíte se v plné síle ke smaženým jídlům či chlebům s pomazánkou a šunkou.

Zkuste jít krok za krokem – například redukovat obsah masa v týdnu a jeden či dva dny nahradit zeleninovým jídlem. Namísto živočišných tuků zkuste rostlinné margaríny. Na trhu jsou už takové, jejichž složení je stoprocentně rostlinného původu. Zeleninu můžete přidávat také do masných jídel. Zkuste například s ní připravit karbanátky, maso, přidejte ji jako přílohu místo rýže nebo brambor.

  1. Nesnažte se o staré chutě v novém hávu

Pokud jste zvyklí na to, že nějaké jídlo má svou specifickou (a vámi oblíbenou) chuť, snažit se ho připravit zdravěji a ze zeleniny může spíše skončit odstrašující. Ponechte si v jídelníčku vaše oblíbené jídlo, ale dopřejte si jej výjimečně a za odměnu. Se zeleninou vařte typicky zeleninová jídla – například špenát s vajíčkem, dušená brokolice, pečená dýně, jarní salát a podobně. Ty budou ve vašem jídelníčku nováčkem a můžete si na ně vytvořit nový návyk.

Nebojte se experimentovat – pořiďte si například kuchařské knihy se zeleninovými recepty (navštívit můžete i náš portál Varecha.sk, kde najdete spoustu zeleninových receptů).

High angle view of a large assortment of healthy fresh organic fruits and vegetables. The composition includes cabbage, carrots, onion, tomatoes, raw potato, avocado, asparagus, eggplant, ginger, green beans, celery, cucumber, broccoli, lettuce, spinach, radish, lemon, apples, strawberries, pineapple, papaya, mango, banana, grape fruit, oranges, kiwi fruit among others. The composition is at the left of an horizontal frame leaving useful copy space for text and/or logo at the right. High resolution 42Mp studio digital capture taken with SONY A7rII and Zeiss Batis 40mm F2.0 CF lens
  1. Myslete i ekologicky

U zeleniny je dobré si uvědomit, že každá z jejích druhů má svou sezónu (platí to iu ovoce). Pracujte s tímto faktem a snažte se vařit či připravovat jídlo se surovinami, které jsou právě „v sezóně“. Odrazí se to nejen na ceně produktů – obvykle jsou levnější, pokud je jejich sezóna a je jich na trhu dostatek. Ale také v lepší, intenzivnější chuti. Zároveň zkuste podpořit domácí trh a lokální pěstitele a producenty. Přestože mohou mít produkty o pár centů (či desítek centů) dražší, pokud je zaručeno, že je poctivě vypěstovali na Slovensku, stojí za to podpořit je. Podporujete tak nejen krajany, ale také domácí ekologičtější styl v rámci konzumace potravin.

- Reklama -pr článek

Nové příběhy

Další články autora
Katka

Porovnání parametrů FrootVPN versus Zenmate: Která je lepší?

Která VPN nabízí více, FrootVPN, nebo se spíše vyplatí...

Amulety pro štěstí

Abyste k sobě přitáhli štěstí, pořiďte si amulet na...

Souvisí citlivost zubů s genetikou? I citlivé zuby lze bělit

Jsou rodiny, ve kterých se citlivost zubů a odhalené...